In 7 stappen naar conversiemeting op je website

Hoe meet je hoeveel doelen worden behaald op je website? En hoe kun je dit makkelijk zelf opzetten binnen Google Analytics? Deze post gaat over het instellen van de doelen via een bestemmingspagina (destination) met gebruik van de funnel. Ik gebruik in dit artikel de Engelse termen, het kan natuurlijk zijn dat jouw Analytics account op Nederlands staat ingesteld. Maakt niet uit, je vindt alles op dezelfde plek.

In 7 stappen naar conversiemeting op je website.

  1. Zorg voor een unieke pagina waar bezoekers van je website terecht komen na de uitgevoerde actie (conversie) die je wilt meten. Voor de hand liggend hierbij is een bedank pagina. Bijvoorbeeld www.jouwdomein.nl/bedankt.html
  2. Log in op het Google Analytics account (property) behorende bij het domein waarvan je de conversie wilt meten.
  3. Ga naar admin (tandwieltje links onder) en klik bij view op goals. Vervolgens kies je voor new goal.
  4. Bij goal setup kies je voor custom; Geef het nieuwe doel een naam; bijvoorbeeld doel 1. Bij type kies je in dit geval voor destination. Je wilt immers weten hoeveel mensen er op je bedank pagina terechtkomen.
  5. Goal detail: begins with/begint met; vul hier het gedeelte na je domeinnaam van de unieke url in (de zogenaamde uri) bijvoorbeeld: /bedankt.html. Voeg desgewenst de waarde van het doel toe, je kunt hier ook kiezen voor een fictieve waarde. Dit kun je in een later stadium alsnog gebruiken om berekeningen te maken.
  6. Om er zeker van te zijn dat je de juiste conversie gaat meten kun je de funnel toepassen. Je weet immers welke url voor de destination page moet zijn bezocht, bijvoorbeeld www.jouwdomein.nl/informatie/. Zet required op yes. Op deze manier weet je zeker dat je het juiste meet.
  7. Controleer of je het doel goed hebt ingesteld. Doorloop je eigen funnel zoals een bezoeker dat zou doen en bekijk de resultaten in Google Analytics. Je kunt de doelconversies o.a. terugvinden aan de linkerkant via reports –> conversies –> doelen –> overzicht.

Succes met meten en blijf je conversie optimaliseren! Heb je vragen of gebruik je zelf een andere manier om je doelen te meten? Laat je vraag of opmerking achter in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *